Terre Thaemlitz wehrt sich mit einem offenen Brief gegen den Verkauf bei Beatport und Co

Seit Mille Plateaux vor sieben Jahren von der EFA-Pleite mit ins finanzielle Aus befördert wurde, wogen die Wellen um das Erbe des wohl einflussreichsten deutschen Experimental-Techno-Labels immer wieder hoch. Nach diversen Rechtstreits und dem diesjährigen, kontrovers diskutierten “Relaunch” des Labels unter dem neuen Rechteinhabers Markus Gabler, hat sich jetzt Terre Thaemlitz in einem offenen Brief zu Wort gemeldet, in dem er sich dagegen wehrt, dass der Backkatalog von Mille Plateaux, auf dem er zwischen 1997 und 2003 acht Alben veröffentlicht hat, bei Download-Portalen wie z. B. Beatport illegal verkauft wird.

I am shocked to say the original Mille Plateaux back-catalog has once again been illegally uploaded into major distribution systems, including Beatport, etc. I am led to believe they have been provided the content by the distributor IODA, from whom I am attempting to get specific information about the uploader.

… none of the original Mille Plateaux catalog is authorized for digital distribution, all contracts have since expired, and all rights have returned to the original artists long ago. This includes both solo albums and compilation tracks. (The only legitimate Mille Plateaux downloads would be very recent projects released under the Mille Plateaux label name since it has been owned by Marcus Gabler [c.2008-present], which have nothing to do with the original Mille Plateaux catalog and are only related in label name). No matter how well reputed the stores selling the music may be, all such content is unauthorized, and we artists do not receive any money from their sale.

Den vollständigen Brief und weitere Texte zum Thema kann man hier lesen.

8 Responses

  1. I/O

    Was kann man denn alles backen mit dem Backkatalog?

  2. Axel

    …das ist ja nicht nur bei Mille Plateaux so – da wären Superstition, Elektrolux, Trigger usw.

  3. emmo

    Moral of the story: Stop buying old music.

  4. Peggy

    Music Industry Kills Musicians.